22 May 2010

Sambutan Hari Guru

16 Mei bagi setiap tahun merupakan hari yang amat bermakna buat insan yang bergelar guru. arikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu ketika itu telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran sebagai dasar pelajaran bagi negara kita. Dokumen tersebut yang dikenali sebagi Laporan Razak telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak itu. Tema guru pada tahun ini adalah “Guru Pembina Negara Bangsa”.

Warga SK Batu Pekaka menyambut hari guru dengan begitu meriah sekali. Bermula dengan aktiviti perhimpunan pagi, guru besar telah membacakan perutusan disusuli dengan lafaz ikrar semua guru.Aktiviti diteruskan lagi dengan acara permainan pasukan guru melawan pasukan pelajar dalam dua acara iaitu bola sepak dan bola jaring. Tahniah buat pasukan guru kerana mengungguli kedua2-dua permainan. Bagi acara bola sepak, pasukan guru menang dengan mata sebanyak 3-2. Manakala bagi acara bola jaring pula, pasukan guru meninggalkan pasukan pelajar jauh ke belakang dengan mata sebanyak 12-0.

Setelah itu, aktiviti sambutan hari guru diteruskan lagi dengan nyanyian lagu "Guru Malaysia" dan penyampaian hadiah kepada para pemenang. Para pelajar juga tidak ketinggallan dalam membuat beberapa persembahan yang dapat mencuit dan menyentuh hati para guru.





No comments:

Post a Comment

Header 468x60 Ads

Header 468x60 Ads